تاريخچه پيلاتس در ايران
Service Times: 9am and 10:30am
6399 North Wells Road, Bigtownville, CO 32748

سه شنبه 29 اسفند 1402 Tuesday 19 March 2024 9 رمضان 1445
  • Register

تاريخچه پيلاتس در ايران

تاریخچه پیلاتس در ایران


امروزه، دنياي ماشيني قرن بيست‌ويكم است. بشر براي گذراندن زندگي و تامين نيازهاي خود مجبور به انجامِ ساعت‌ها كار فكري و جسمي است.بهاره عطري،پيلاتس،ورزش پيلاتس،موسسه ورزشي پيلاتس ايرانيان در حال حاضر، دو نوبت كار روزانه به‌سختي نیازهای روزمره زندگي خانواده‌ها را برآورد می‌کند. در چنين شرايطي انسان به‌سرعت دچار فرسودگي جسمي و روحي مي‌شود و همواره به دنبال يافتن راه و چاره‌اي براي جبران است. همه روزه، ورزش‌هاي گوناگون در سراسر دنيا طراحی مي‌شوند و پيلاتس يكي از این‌ ورزش‌ها است. در كشورهاي پیشرفته و ماشيني، كارمندان و مديران پرمشغله براي جبران فرسودگي جسمي و بدني خود به ورزش پيلاتس روي آورده‌اند. بیشتر افراد شاغل در محل كار خود به كمك تمرين‌های پيلاتس از کوچک‌ترین فرصت و زمان آزاد خود استفاده می‌کنند تا با انجام ورزش پيلاتس جسم و جان خود را نيرو ببخشند.       
 كشور ما نیز مانند بسياري از كشورهاي بزرگ و پیشرفته، گرفتارِ مشكلات اقتصادي است و بسياري از افراد روزانه دوازده ساعت و حتي گاهی، دو نوبت در شبانه‌روز كار مي‌كنند تا بتوانند نیازهای خانواده خود را تامين نمايند. در فکر يافتن راه‌كاري براي حل مشكلاتِ بدنيِ ناشي از اين‌گونه فعاليت‌هاي آسيب زا بوديم، تا راه نوينی پیدا کنیم که مناسب و ارزان باشد، به وسايل گوناگون، فضاي مخصوص يا لباس و كفش گران احتياج نباشد. تحقيقات و مطالعه در كتاب‌هاي ورزشي، ارتباطات رايانه‌اي و بالاخره مسافرت‌هاي متعدد به كشورهایي مانند آمريكا، آلمان و كانادا من را تشويق به مطالعه و تحقيقات بيشتر در مورد اين رشته جديد ورزشي كرد، زیرا این كشورها ورزش پيلاتس را در رأس تمرينات ورزشي خود قرار داده‌اند.
حال چگونه بايد اين ورزش نوين را در ايران گسترش داد؟ اين كار آساني نبود. از كجا بايد شروع می‌کردم؟ ابتدا، در يكي از مراكز ورزشي، اين ورزش را با دوستان نزديك در ميان گذاشتم و آن‌ها را با اين ورزش آشنا كردم به مرور و کم‌کم افراد زیادی بالغ بر 1000 نفر از علاقه‌مندان ورزشي در گروه‌هاي سني به این ورزش جلب شدند. اين موضوع موجب شد تا فعاليت خود را در اين زمينه به صورت رسمي شروع کنم.
حال، مي‌بایست با مسئولان ورزش كشور موضوع را در ميان مي‌گذاشتم. در سراسر دنيا، اين رشته به صورت حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي در هر گروه سني و بدون نياز به هيچ‌گونه وسيله‌ و محل اختصاصي به شكل همگاني اجرا می‌شود. به همین دليل، به فدراسيون ورزش‌هاي همگاني رجوع کردم. برای شروع فعالیت رسمی، جلسه‌ها و ديدارهاي زياد و بحث برانگيزي برگزار شد و زمان زیادی در خدمت كارشناسان محترم به تبادل نظر گذشت. در هر جلسه قسمتي از اصول كار مطرح ‌شد و مورد تائيد آن‌ها قرار ‌گرفت.
 سرانجام با لطف پروردگار، مساعدت و حسن نيت مسئولان محترم،  رشته ورزشي پيلاتس در تاريخ 28/1/1385 مورد تائيد قرار گرفت و براي اولين بار در كشور به‌طور رسمي و قانوني فعاليت ورزش پیلاتس در ایران به شکل انجمن پيلاتس زير نظر فدراسيون ورزشهاي همگاني آغاز شد.
و اينجانب بهاره عطري بعنوان اولين رئيس انجمن ورزشي پيلاتس در کشور منصوب شدم.
از آنجا که اين رشته ورزشي بسيار تخصصي است و اجراي بيشتر حرکتها با رعايت سلامت ستون فقرات و مفاصل بدن انجام مي شود، آموزش مربيان و ايجاد آگاهي و بينش علمي و  پرورش مربيان کارآزموده از اهداف من  در زمان مسئوليت انجمن بوده است
 براي نيل به چنين اهدافي، استانداردسازي در دستور کار انجمن قرار گرفت. برگزاري کارگاههاي آموزشي، تربيت مربيهاي کارآزموده، شناسايي توانايي افراد با ايحاد سطح بندي در جهت تقويت و پرورش نيروهاي مجرب از نمونههاي استانداردسازي اين انجمن براي اولين بار در ايران وجهان بوده  است .    
همواره تلاش  نمودهام تا با ايجاد محيطي پويا و سازماندهي مناسب با بکارگيري بهترين نيروها و آموزش مربيان ارزشي و کار آزموده در جهت اهداف اين رشته ورزشي گامي موثر و پايدار در حفظ سلامتي علاقمندان به  پيلاتس بردارم. فراگيري اين ورزش با تلاش و پشتيباني نيروهاي متخصص با  نظارت مستقيم اينجانب به ثمر نشست  و تا زمان برکناري وجود  000/32 نفر ورزشکار وحدود 750 نفر مربي در 24 استان کشور و برگزاري بيش از 130 دوره در کل کشور نمايانگر فعاليت و تلاش همهجانبه اينجانب و اعضاي  انجمن در طي حدود هشت سال گذشته است.
مايه افتخار بسیار است كه با پشتيباني و حمايت مسئولین ورزشی، توانستیم فعالیت‌های آموزشي خود را در سراسر كشور گسترش دهیم. در اینجا لازم است از تمام مسئولين و كارشناسان كه در اين راه ما را ياري کردند، نیز سپاسگزاری کنم.


بهاره عطري

بنيانگذار ورزش پيلاتس  در ايران

ماجراي برکناري يا استعفا با هدف بيان حقايق ثبت در تاريخچه ورزش پيلاتس


بعد از برکناري اينجانب در تاريخ 25 آبان 92 بيانيه اي از طرف من و خبرهايي در سايتهاي خبري  با مضمون زير منتشر شد:
خلاصه اي از بيانيه ،
 پاسخ وزارت ورزش  درخصوص عدم صدور دستور برکناري اينجانب، نسبت به ادعاي فدراسيون همگاني مبني بر برکناري اينجانب به دستور وزارت ورزش

خلاصه اي از بيانيه اينجانب
بسمه تعالي
چه بسیار فرق است میان کاری که لذتش برود و گناهش بماند و کاری که رنجش برود و اجرش اندوخته شود    رسول اکرم (ص)
سلامي گرم به خانواده بزرگ پيلاتس
اينجانب بهاره عطري رئيس انجمن ورزشي پيلاتس از زمان تاسيس يعني 25 فروردين ماه سال 1385 تا 25 آبان سال 92 مي باشم که پيرو نامه فدراسيون ورزشهاي همگاني از تاريخ ذکر شده هيچگونه مسئوليتي به اين عنوان ندارم و تا اطلاع ثانوي از ارائه هرگونه خدمات و اطلاع رساني معذوريم.
بديهي است برگزاري دوره هاي آموزشي اعم از مدرسي ،مربيگري ،کارگاه و کليه آموزش هاي مرتبط از تاريخ يادشده تحت نظارت اينجانب نمي باشد.
از آنجائيکه مخاطبين، ورزش پيلاتس را با نظارت شخص بنده مي شناسند قابل ذکر است مسئوليت کيفي آموزشهاي نظري و عملي کليه دوره ها از اين پس برعهده اينجانب نخواهد بود .
هدف از نوشتن اين بيانيه پاسخ به برخي از سوالهاي ايجاد شده توسط شمامي باشد.
تاريخچه:
اينجانب پس از گذراندن دوره هاي تخصصي مربوطه در خارج از کشور که شرح کامل آن در سايت موجود مي باشد، اين رشته را در ايران براي اولين بار زير نظر فدراسيون ورزشهاي همگاني به شکل انجمن به ثبت رساندم .از آنجائيکه رشته ورزشي پيلاتس ارتباط مستقيم با سلامت ستون فقرات و مفاصل بدن دارد وپرورش مربيان رشته مي بايست با حساسيت بيشتري نسبت به رشته هاي ورزشي ديگر صورت پذيرد با کمک آقاي مرتضي شفيعي و مشاوره ي مسئولين و کارشناسان خبره وقت فدراسيون توانستيم آئين نامه اي با برنامه ريزي دقيق طراحي کنيم که اين امر بسيار وقت گير بودکه جهت تائيد حدود9 ماه زمان برد.
بگذريم که در ابتدا حتي با اسم پيلاتس هم مشکل داشتيم و خيلي ها اصلا نامي از پيلاتس نشنيده بودند.
ولي بعد از گذشت اين مدت افراد زيادي رو مشاهده مي کنيم که جذب رشته شده اند.
عملکرد کلي:
همانطور که مستحضر هستيدبه لطف خدا توانستيم رشته ورزشي پيلاتس را در بيش از 24 استان کشور راه اندازي و حدود 32000 نفر ورزشکار با حضور 750 نفر مربي را جذب اين رشته مفيد کنيم .
نتيجه عملکرد و پرورش اين تعداد مربيان مجرب اشتغال زايي براي گروه کثيري از مديران باشگاه ها و مربيان اين رشته شده است .
قابل ذکر است انجمن پيلاتس از ابتدا تاسيس تا کنون رسما اعلام مي کند هيچگونه بودجه اي از طرف فدراسيون همگاني دريافت ننموده است .
در اين مدت 2 جلد کتاب ترجمه و تدوين شده است که با توجه به مشغله زياد کاري در زمان مسئوليت اينجانب از استقبال خوبي نيز برخوردار شد.
استعفا يا عزل:
برخي مسئولين فدراسيون ورزشهاي همگاني ديدگاه ورزشي متفاوتي نسبت به ورزش پيلاتس دارند که منجر به بروز اختلاف نظر در زمينه هاي آموزشي و اداره انجمن شده بود که نهايتا در تاريخ 26/8/92 نامه اي در 3 خط از طريق فاکس دريافت شد مبني بر تقدير از اينجانب و قبول استعفا بدليل مشغله کاري! هرآنچه که در آن از زحمات اينجانب ياد شده است وظايف حرفه اي بنده مربوط به ورزش پيلاتس و امور انجمن مي باشد و مشغله اينجانب نيز محدود به انجام همين امور است .از طرفي موضوع استعفاي اينجانب به هيچ وجه براي بنده واضح و مشخص نمي باشد .چرا که هيچگاه نامه استعفا تسليم آن فدراسيون ننموده ام و موضوع استعفا را قويا رد مي نمايم .
درحال حاضر نيز تصميم مسئولين فدراسيون ورزشهاي همگاني را پذيرفته و اميدوارم مسئولين بعدي بتوانند جايگزين بهتري در اين رشته باشند.
سخني با ورزشکاران و مربيان عزيز پيلاتس :
خداوند منان را شاکرم که بر من منت نهاد تا بخشی از عمر خودم را در جمع شما سپری کنم ، به یقین ادعا میکنم که در طول این مدت بهره زيادي از آموزه های انسانی ،اخلاقی ،علمی و فنی شما و مسئولین پرتلاش نصیب من شده است .
   یقیناَ توسعه و پیشرفت ورزش پيلاتس ، مرهون تلاش بی دریغ مسئولین خدوم و مربيان دلسوزی هست که همواره جهت تعالی و ارتقاء این رشته قدم برداشتند و خدمتگذاری را افتخاری بزرگ و پاسخگویی را وظیفه ای مهم برای خود می دانند. لذا بر خودم وظیفه می دانم تشکر کنم
مسئولين انجمن:
جناب آقاي مرتضي شفيعي نايب ريس و دبير انجمن،سرکار خانم افسانه لهراسبي مسئول کميته مربيان ،سرکارخانم رابعه علي خواصي ،مسئول کميته نظارت وبازرسي ،سرکار خانم ميترا توسلي کميته تحقيق و پژوهش ،جناب آقاي اسدالله ايماني تبليغات،سرکار خانم نسترن کريمي روابط عمومي،سرکار خانم فرزانه فرشادي امور سايت
از کليه مسئولين قديم و جديد که هنوز نامشان ارسال نشده ولي با تلاش صادقانه کمک به ترويج رشته نموده اند تشکر مي کنم.
همچنين تشکرويژه خودم را به همه کساني که در اين مدت بصورت حضوري يا با ارسال پيامک ، ايميل ابراز احساسات ،حمايت و پشتيباني از ما کردند اعلام مي کنم.
تمام تلاش و فعاليت ما براي گسترش صحيح رشته بهمراه پرورش مربياني مجرب بود که با توجه به مشکلات زياد پيش رو به لطف پروردگار توانستيم در حد توان به نتيجه اي رضايت بخش هرچند کوچک دست يابيم
 
سخن آخر:
با امید به اینکه از صمیم قلب قصور اینجانب و اعضاي انجمن را در اثر خستگي يا پاسخگويي زياد به تلفنهاي دريافتي و غيره بخشيده ، این حقیر و اعضاي محترم انجمن را حلال فرمایید .
همگی شما را به خداوند بزرگ می سپارم.

پاسخ وزارت ورزش  درخصوص عدم صدور دستور برکناري اينجانب، نسبت به ادعاي فدراسيون همگاني مبني بر برکناري اينجانب به دستور وزارت ورزش

صیدانلو: نامه‌ای بابت برکناری رییس انجمن پیلاتس به مجدآرا ندادیم

مدیرکل توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید این معاونت دستوری مبنی بر برکناری رییس انجمن پیلاتس خطاب به رییس فدراسیون ورزش های همگانی نداده است.
منبع خبر:ايسنا
کد خبر: 92110704326
دوشنبه ۷ بهمن۱۳۹۲
مدیرکل توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید این معاونت دستوری مبنی بر برکناری رییس انجمن پیلاتس خطاب به رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی نداده است.
محمود صیدانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این گفته علی مجد‌آرا رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی که "خانم بهاره عطری رییس انجمن پیلاتس این فدراسیون را علی‌رغم میل باطنی و تنها به علت دستور کتبی از سوی معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان و بازرسی و حراست این وزارتخانه از کار برکنار کردم" اظهار کرد: قاعده کلی و مقررات در این زمینه کاملا تعریف شده است و بر اساس آن انجمن‌های ورزشی زیرمجموعه فدراسیون‌ها هستند و این انجمن‌ها نیز تعدادی کمیته را سرپرستی می‌کنند. انجمن پیلاتس نیز یکی از انجمن‌های زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی محسوب می‌شود و بر اساس قانون، اختیار انتصاب و عزل رییس این انجمن مانند سایر انجمن‌های زیرمجموعه این فدراسیون به طور کامل با رییس فدراسیون است.
مدیرکل توسعه ورزش‌ همگانی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: انجمن‌های ورزشی مجامع ندارند و بر همین اساس برای انتخاب رییس آن‌ها انتخاباتی برگزار نمی‌شود و رییس فدراسیون مربوطه می‌تواند رییس انجمن‌ها را با اختیار خویش عزل یا نصب کند.
وی درباره گفته‌های علی مجد‌آرا نیز خاطرنشان کرد: در زمانی که خانم اکبرآبادی مسئولیت معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان را عهده دار بودند بحثی را در رابطه با اصلاح و توسعه برخی انجمن‌ها که یکی از آن‌ها نیز انجمن پیلاتس بود را در شورای مدیران مطرح کردند اما در هیچ نامه‌ای بحث تغییر افراد در این انجمن‌ها مطرح نشد و هدف ایشان اعمال برخی اصلاحات در این انجمن‌ها برای پیشرفت بیشتر بود. حتی اگر معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان نظری هم در رابطه با افراد داشته باشد این تنها رییس فدراسیون است که می‌تواند حکم به برکناری رییس یک انجمن بدهد و نمی‌توان در این رابطه فشاری بر او وارد کرد یا دستوری به او داد.
صیدانلو یادآور شد: وزارت ورزش ناظر بر اعمال فدراسیون‌های ورزشی است و اگر نظراتی داشته باشد تنها به آن‌ها انتقال می‌دهد. اگر مجد‌آرا این حرف را زده است که ما دستور برکناری خانم عطری را صادر کرده‌ایم خودش باید پاسخگو باشد. اگر او نمی‌خواسته ایشان را برکنار کند پس چرا این کار را انجام داده است. اختیار برکناری رییس انجمن پیلاتس تنها بر عهده او بوده است

 

آخرين بروز رساني جمعه 24 تیر 1401 9:38:00 ب ظ .

مشترک کانال پيلاتس شويد


جهت عضويت در کانال
روي لوگوکليک کنيد
ويژه تلفن همراه

آخرین اخبار

کلمات کلیدی